2009. április 25.

EFT Csúcstalálkozó - Patricia Carrington a "választás módszer"-ről


 A program 2. napján szerepelt Patricia Carrington, az EFT közösség egyik legismertebb tagja, pszichológus, több könyv szerzője. Az ő nevéhez fűződő "választás módszer" (choices method angolul) nagy népszerűségnek örvend. Ő írta a Try It On Everything c. EFT-ről szóló dokumentumfilm kísérőkönyvét.

Patricia a választás módszert már azelőtt elkezdte használni ügyfeleinél, hogy megismerte volna az EFT-t. Észrevette, hogy a pozitív megerősítések (affirmációk), nem mindenkinél működnek, sokak nem tudták elfogadni, hogy olyan állításokat ismételgessenek, melyekről tudják, hogy nem igaz. Pl. ha egy lepusztult lakásban laksz és azt kellene mondanod, hogy "gyönyörű, napfényes, csodálatos kilátással rendelkező lakásban lakom", ez a kijelentés lehet, hogy csak ellenállást kelt benned, és még inkább felhívja a figyelmedet jelenlegi, nem éppen rózsás helyzetedre.
Viszont ha a mondatot átfogalmazod, és egy választást fogalmazol meg (ezt vagy azt választom), máris kikapcsolod az ellenállást, és tudatalattidat ráprogramozod az adott szituáció elfogadására.

EFT gyakorlatában akkor kezdte el használni ezt az átfogalmazást, amikor látta, hogy sokaknak nehezére esik kimondani, hogy "...mégis szeretem és tökéletesen elfogadom magam". Azt tapasztalta, hogy ha ezt is egy választássá tesszük, sokkal hatékonyabbá válik a bevezetés/ráhangolódás.

(Magyarul sajnos ezeket a választásokat nem mindig tudjuk olyan frappánsan, folyékonyan és természetesen megfogalmazni. Az angol "I choose to..." megfelelője az lenne, hogy "azt választom, hogy...", és ezzel a kifejezéssel számomra sokszor nehézkessé, magyartalanná válik a bevezető mondat. Ezt úgy szoktam kikerülni, hogy esetleg a választás helyett döntést vagy szándékot fogalmazok meg. Az "úgy döntök, hogy.." vagy pl. a "kifejezett szándékom, hogy" időnként hatásosabb megfogalmazásokat tesz lehetővé.)

Hogyan alkossuk meg saját "választásainkat"? Patricia ehhez egy igen egyszerű módszert javasol:
Egy papírlapot ossz függőlegesen kétfelé egy vonallal. A bal oldalra írj fel 5 olyan dolgot, amivel nem vagy megelégedve az életedben, amin változtatni szeretnél (a magánéletedben, a munkáddal vagy az egészségeddel, külsőddel kapcsolatban, stb.)
A következő lépésben a jobb oldalra írd fel ezeknek az ellenkezőjét, illetve azt amit ezzel szemben vagy ehelyett elérni szeretnél. Ha pl. a bal oldalon az szerepel, hogy "A súlyom 90 kg", akkor a jobb oldalra írhatod azt, hogy "A súlyom 60 kg". Fontos, hogy a jobb oldalra ne azt írd, hogy mit nem szeretnél, tehát az állítások pozitívak legyenek, a "nem - ne" használata nélkül. A másik fontos szempont, hogy ne másokról szóljon, ne mások nevében válasszunk.
Ezek a jobb oldali kijelentések lesznek a választásaid. Írd eléjük, hogy "azt választom, hogy". Igyekezz úgy megfogalmazni, hogy számodra jól hangozzon.

Egy (saját) példa a teljes EFT bevezető mondatra: "Bár nagyon felidegesített, amit a főnököm mondott, azt választom, hogy meglepően nyugodt maradok."
Az első körben az egyes pontokat kopogtatva a negatív részt mondjuk (nagyon felidegesített, ez az idegesség, stb.). A második körben a pozitív választást ismételjük (a nyugalmat választom). A harmadik körben a negatív és pozitív kifejezések váltakoznak úgy, hogy a legutolsó pontra a választás jusson.
A rövidített kört alkalmazzuk, az ujjpontok és a szemmozgások nélkül (A Karate Ponton kezdve és összesen 8 pont kopogtatásával).

Összefoglalva, a sikeres "választások" megalkotásának 5 alapszabálya:
1. Fogalmazzunk konkrétan.
2. A választás legyen érdekes számunkra, használjunk színes, élménykeltő kifejezéseket, melyeknek már a puszta kimondása is felkelti figyelmünket (pl. "azt választom, hogy könnyedén és élvezettel futom végig a kitűzött szakaszt").
3. A választás azt tükrözze, amit tényleg akarsz.
4. Ne tartalmazza a "ne" ill. "nem" szavakat, pozitív állítás legyen.
5. Ne válassz mások helyett. Ha valaki másnak a viselkedésén szeretnél változtatni, az ehhez való hozzáállásodon változtass.

Patricia Carrington később a választások módszerét még hatékonyabbá tette azzal, hogy kiegészítette valamivel, amit úgy lehetne fordítani értelemszerűen, hogy "a pozitív erőforrásokra támaszkodás" (positive resource states - azt hiszem, hogy eredetileg egy NLP-s kifejezés). Arról van szó, hogy keresünk egy olyan emléket, amikor olyanok voltunk vagy úgy viselkedtünk ahogy most szeretnénk. A pozitív erőforrás lehet egy másik személy is, akiben megvan az a tulajdonság, amit meg szeretnénk valósítani magunkban. Patricia példájában egy hölgy szerepelt, aki nagyon félt a lakóhelye közelében élő medvétől. Az ő pozitív erőforrása Mary volt, aki teljesen nyugodtan viszonyult a medvéhez, és mindig tudta hogyan viselkedjen ha elé került. Így ennek a hölgynek a mondata úgy hangzott, hogy "bár rettenetesen félek a medvéktől, azt választom, hogy ebben a tekintetben úgy viselkedem, mint Mary". Néhány nap múlva félelme teljesen elmúlt.

Ahhoz, hogy saját pozitív erőforrásunkat megtaláljuk, kérdezzük meg magunktól, hogyan szeretnénk érezni magunkat, és emlékezzünk vissza arra, hogy mikor éreztük úgy magunkat, akár csak néhány pillanatra is (mindegy milyen szituációban, az érzést kell visszaidézni). Ezzel megerősítjük magunkban az érzést.

----
Legközelebb Sandi Randomski előadásáról szeretnék írni.

2 megjegyzés:

M írta...

Hello, Probaltam regisztralni de nem jutok tul a verifikacion. Segitenel, legyszi.KOszonom

EvaD írta...

Csak úgy tudok segíteni, ha megírod az email címed (nem itt, írj nekem légy szíves az info-kukac-evadenes.com címre), és én regisztrállak.
Éva